Les bonnes adresses de l'EPI
Anglais (suite)
Epinet n° 30 du 15 mai 2000
- Lingu@net
Soutenu par le CNDP, le projet Lingu@net a pour objectif de créer une banque de données sur internet réunissant des ressources et des documents pour l'enseignement des langues vivantes. D'ores et déjà le site propose une riche collection de documents pédagogiques : stratégies pédagogiques, contrôles, outils pédagogiques publiés, forums, matériaux pédagogiques, E.A.D., formations :
Lingu@net est particulièrement riche.
http://www.linguanet-europa.org
- Cyber-langues
Les 24 et 25 août, "Cyber-langues 2000" réunira à Privas dans l'Ardèche enseignants et formateurs sur le thème des langues et internet.
http://www.ardecol.ac-grenoble.fr/english/tice/frt-conf.htm
- Un site de référence à voir et à suivre
Attica on line (from Annie on e-teach@egroups.fr)
La librairies des langues en ligne : vous pouvez commander, choisir à partir du catalogue, et suivre les dernières nouveautés : http://www.attica-langues.com
[l'adresse de référence! on peut cependant regretter que la taille du catalogue oblige à faire une recherche par mots clés, ce qui empêche de découvrir des produits auxquels on n'aurait pas pensé...]
ANGLAIS
Un site de collègue d'anglais qui propose des fiches de travail simples sur des sites web :
http://www.royaume.com/~berthg/anglais1.htm
- Journée Mondiale Sans Tabac
Une liste de sites pour marquer la "Journée Mondiale Sans Tabac" le 30 Mai : World no tobacco day (TheSchoolDaily for Tuesday, 02 May)
http://www.quit.org.au/
[un site pour la journée anti-tabac. Voyez les documents qu'ils proposent (des statistiques et des graphiques) et leurs suggestions d'activités.
Par exemple :
- quitting : http://www.quit.org.au/TAPPack/TAP06.html
- video : Tobacco Free Kids vous propose un reportage vidéo dont le son est excellent : http://tobaccofreekids.org/
- activités : http://www.fablevision.com/smokescreeners/activity.html
- tip sheets : http://www.cdc.gov/tobacco/Yuthfax1.htm, http://www.cdc.gov/tobacco/Yuthfax3.htm
- news and facts : http://www.cdc.gov/tobacco/index.htm
- un texte : http://www.aoa-net.org/Consumers/smoking.htm
- no smoking day in the UK (guide step by step)
http://www.no-smoking-day.org.uk/main.htm
- poster campaign (Joe Chemo and others, indispensable!)
http://adbusters.org/spoofads/tobacco/
- CDC's TIPS (LII> [LIIWEEK] May 1)
The Tobacco Information and Prevention Source (TIPS) has more than 27 million pages of tobacco industry documents made public by state lawsuits, now searchable full-text in several databases. Also included are Surgeon Generals' Reports, tobacco-related news, research reports, educational materials, guides on how to quit smoking cigarettes, and links to organizations. Tobacco Control Highlights displays statistics selected by state. TIPS 4 Kids and TIPS 4 Teens provide facts, videos, booklets, artwork, magazines, and links. The Smoking and Health Database and the Centers for Disease Control and Prevention (CDC) site are also searchable from TIPS.
- chs http://www.cdc.gov/tobacco/
[des statistiques, des conseils, un site complet mais pas d'interactivité]
Epinet n° 29 du 1er mai 2000
ANGLAIS
Deux sujets : la semaine internationale sans TV et la violence à l'école aux USA
- semaine internationale sans TV
la semaine du April 24-30, 2000 a été la Semaine sans TV dans plusieurs pays. Découvrez cette campagne, et en même temps les sites d'anti-pub : en espagnol :
http://www.sonotone.com/tvoff/tvoff.htm
en anglais : http://www.tvfa.org/turnoff.html
en français : http://antipub.net/cccp/
A partir d'une idée lancée par Marie Winn en 1977 dans son livre : 'The Plug-In Drug', trois associations ont lancé cette 'semaine sans TV' : TV Free America aux USA, Media foundation (Adbusters) au Canada, puis White Dot en Angleterre. Vous trouverez des infos et des idées sur leur trois sites :
http://www.tvfa.org/
http://www.whitedot.org/
http://www.adbusters.org/
sur ce dernier, mon favori, vous trouverez des articles, des liens vers d'autres sites sur le sujet, des infos et des statistiques, et bien sûr leurs anti-pubs.
http://www.adbusters.org/campaigns/tvturnoff/
voyez leurs clips***, en particulier celui qui dit : 'the product being manufactured is you !' une phrase intéressante du point de vue grammatical :
http://www.adbusters.org/campaigns/tvturnoff/toolbox/uncommercial.html
- ZapMe!
(LII> [LIIWEEK] April 17, 2000)
Primarily for teens and their educational needs, this subject directory is organized into seven categories, each of which have subject indexes. The categories range from Homework Help to Entertainment ; the annotated sites are evaluated for timeliness, relevance, and educational standards. The Teachers section offers lesson plans for K-12, professional links, and "virtual field trips." The best way to navigate this site is from the Site Map, which lays out the contents of the seven categories. - smb
http://www.zapme.com/net/
[ce site supporte 'the national TV turn off week' :
http://www.zapme.com/net/future/zsupports/headsup_tvoff.html].
- La violence
Un dossier extrait d'infonews n°79
http://perso.wanadoo.fr/infonews/archives/79.htm
. Bullies (Internet for Kids @ About.com) En mémoire du massacre de Colombine school, About for Kids a mis à la une un site pédagogique, sur lequel on peut faire travailler des élèves en autonomie dès la seconde
http://kidsinternet.about.com/kids/kidsinternet/library/weekly/fred/aa123099.htm
. 12 things pupils can do to stop violence http://www.ncpc.org/2schvio2.htm
. tips on managing conflicts http://www.ncpc.org/1safe5dc.htm
. resources http://www.ncpc.org/2schvio.htm#resc
[adresses d'organismes contre la violence chez les jeunes.]
. human rights in schools implementation and evaluation
http://erc.hrea.org/Library/First_Steps/part2_eng.html
. early warning, timely response
http://www.air-dc.org/cecp/guide/annotated.htm
[Pour compléter ma page sur 'violence in schools', destinée aux enseignants
http://perso.wanadoo.fr/infonews/themes/violenceinschools.htm
J'ai mis en ligne une page que mes élèves de seconde et de première utilisent directement pour rechercher des informations.
http://perso.wanadoo.fr/infonews/themes/violencepupils.htm
Les premières travaillent sur 'Can some music have bad influence on people ?' et vont rechercher dans les textes ce qui a trait à l'influence de la musique et des médias en général. Nous ferons ensuite une mise en commun et construirons une lettre collective pour nos correspondants dans le cadre de notre projet 'let's build our future together'.
Les secondes alternent des études de textes en classe et des lectures sur ordinateur avec prises de notes pendant quatre séances, qui aboutiront à une mise en commun sous forme de débat en classe (élèves disposés en cercle) lui aussi avec prise de notes, et enfin à une expression écrite avec documents qui leur permettra de mettre en forme par écrit tout ce qu'ils auront noté sur le sujet. Ils ont aussi interrogé leurs correspondants par email pour obtenir une définition de 'bully'. Ils ont étudié un texte d'associated Press qui n'est plus en ligne, mais dont voici une version équivalente (un enfant de CM2 a menacé ses camarades avec une arme)
http://www.detnews.com/2000/nation/0003/24/a08-22172.htm
et un texte sur 'bullies' composé des différentes catégories de 'bullies'
http://www.bullybeware.com/story2.html
et d'une liste de conseils pour résister
http://familyeducation.com/whatworks/item/front/0,2551,24-9822-1829-1,00.html
Le travail doit aboutir à la tolérance de la différence et à constater que le harcèlement moral peut être assimilé à la violence, même si il n'est pas puni par la justice.]
- Family Education Network
(ASCD EDUCATION BULLETIN--APRIL 21, 2000)
This ASCD partner provides loads of information and opportunities for families and teachers to work together, thus helping fulfill ASCD's Position on Diversity and Community. Search for ASCD on this site to find content on many other education issues, such as School Safety, Commercialism in Schools, and Bilingual Education. And do you like interesting quizzes ? Take one on "Movie Teachers" here. For example, what movie teacher said this "You can't teach logarithms to illiterates"? If you said Jaime Escalante, you're probably right. Check it out.
http://familyeducation.com/home/
[encore un site de leçons et de ressources. Voyez leur page en hommage à Colombine
http://familyeducation.com/topic/front/0,1156,35-2179,00.html
et la liste d'articles sur how to cope with bullies
http://familyeducation.com/whatworks/item/nogroup-index/0,3002,24-9822,00.html
YOUTH VIOLENCE CAUSED BY HARASSMENT (Ed.Net Briefs 4.24)
A national report, entitled, "Bruised Inside", describes harassment by peers as one of two causes for kids using guns, knives and fists to express anger. The National Association of Attorneys General found that the most important factor in preventing youth violence was a stable, loving home. But the report also detailed repeated bullying and harassment simply because students wore unusual clothing or were taller or heavier than other kids. Violent behavior does not come from violent movies or violent video games or music, the report showed. Graphic displays may desensitize children to violence, but "if you come from a loving home", one student said, "You're not going to go out and shoot people and stuff". Students contributing to the report said they need people to teach them what is right and what is important. They need someone to listen to them, give them sound advice, set boundaries and provide discipline. Mostly, they said, they need to feel that they belong. Students also said they need to learn respect for each other's differences. They must stop the teasing, taunting and harassment.
Candy Hatcher, "Study says harassment causes youth violence" the Seattle Post-Intelligencer, April 11, 2000 B3
http://www.seattlep-i.com/local/juve111.shtml
violence in schools (712> Bonus Points Newsletter April 19, 2000) How prevalent is violence in schools ? How safe do teachers and students feel ? What can we do to prevent violence ? These questions are addressed in this week's article.
http://7-12educators.about.com/library/weekly/aa041800a.htm
[pour enseignants, un article avec des statistiques]
Justice says kids and schools are first defense against cybercrime (School Technology News Alert Monday, April 17) To curb the rising number of crimes being committed on the internet--including fraud, intellectual property theft, electronic hate mail, and web site hacking--the U.S. Justice Department (JD) is spearheading an all-out campaign to teach cyberethics to children. With a $300,000 grant from JD, the Information Technology Association of America (ITAA), an IT trade organization, has organized a national education campaign to be launched in May, called Cyber Citizen Partnership. The campaign will teach kids the basics of right and wrong behavior on the internet--and how serious meddling on the web can be. For the complete story, go to
http://www.eschoolnews.org/technews3
[L'idée de faire réfléchir les élèves aux fait que le hacking n'est pas un sport est intéressante. Si vous aussi vous voulez y participer, voyez les do's and don'ts du DOJ (department of Justice)
http://www.usdoj.gov/kidspage/do-dont/kidinternet.htm
des histoire édifiantes et des éléments pour réfléchir aux possibles dérapages. Un bon point de départ pour des discussions en classe. Au passage, allez voir sur le site du DOJ for Kids, un lien vers les "10 most wanted" du FBI http://www.usdoj.gov/kidspage/
NO CLEAR PROFILE FOUND FOR SCHOOL SHOOTERS (Ed.Net Briefs April 17)
Secret Service experts say the nation's schools might be basing security efforts on misconceptions about which students are most likely to turnviolent. The Secret Service's National Threat Assessment Center shared early results from an ongoing study of 40 cases of school violence or shootings over the past 20 years. Data show students that are prone to violence tend not to make explicit threats but do communicate their intent to peers. They consistently keep adults out of the loop. And like political assassins, there is no single profile of a school shooter. This could make it difficult for school safety officials to identify problems. Assassins share no common demographic profile, are not always mentally ill or deranged ; and rarely make direct threats before attacks. The study of violence-prone students has found that the students had been harassed, and some had sought help from school officials. The study also found that none of the friends who knew of the plans told an adult and students who became violent had struggled with depression.
Tamara Henry, "Secret Service School shooters defy 'profiling'"
USA Today, April 7, 2000, 1A (http://www.usatoday.com)
FasTV Gets Internet Video Rights from the AP (ResearchBuzz #73 -- April 20, 2000)
FasTV announced last week that they'd licensed Internet video rights fom the AP, allowing FasTV to create an archive of searchable video content from the AP. The AP content will be available at
http://www.fastv.com
However, there's plenty at the FasTV.com site if you're looking for video content... politics, sports, news, over 350 classic cartoons... (you can't do research all the time, y'know.)
[Les vidéos sont courtes et claires (malgré des coupures de pubs!). Pensez à désactiver Real player, qui peut créer des conflits. Voyez par exemple leur dossier sur la violence et les armes à feu http://www.fastv.com/default.cfm?FeatureID=106457 à compléter, pour les élèves de bon niveau, par ces sites sur 'Brady bill' le texte http://www.shadeslanding.com/firearms/brady2.html
commentaire http://www.uaa.alaska.edu/just/forum/f161sp99/b_abst.html]
- ** The Merrow Report Listen Up! **
(PBS Teacher Previews April 24-30)
Take a look and listen to 150 youth-produced video segments where teens speak their minds on a variety of topics including racism, diversity, substance abuse, the environment and violence. Plus, learn how your students can get involved in the project.
http://pbs.org/merrow/trt/
[des témoignages de jeunes en vidéo, utilisables dès le collège et déclencheur de parole. Cela complétera bien le travail que vous ferez dans le cadre de Turn-off TV week. Voyez en particulier ' think for yourself' illustration de 'your friends may be wrong'
http://www.pbs.org/merrow/trt/library/watchframe.html pour cette page, j'ai recherché :
- le sens de Phat (Pretty Hot And Tight ?) que j'ai demandé à http://www.askjeeves.com/
Notez ce service si vous ne le connaissez pas encore. Sur ce site, vous posez vos questions et les personnes qui les lisent proposent leurs réponses. Voyez les réponses que j'ai obtenues dans les 6 heures
http://answerpoint.ask.com/servlet/Answer?key=112815
- des infos sur 'the merrow Report' c'est une série d'émissions dont l'animateur est John Merrow
http://www.pbs.org/merrow/about/index.htm
qui réfléchit sur la situation de l'enseignement aux USA, voyez en particulier la transcription de l'émission 'ADD, a dubious diagnosis' et l'utilisation abusive de Ritaline, un problème déjà traité dans un précédent Infonews (j'y ai découvert que 'sniffer' de la drogue se dit 'snort', un mot qui désigne habituellement l'action inverse, souffler par le nez)
http://www.pbs.org/merrow/repository/Television/Past/_attn/add.html
- Drugsearch
(The Scout Report April 21)
Provided by Drugscope, a leading UK center for drug policy information, this online encyclopedia offers reliable and tempered information on a large number of illegal and legal drugs and street terms. For each entry (sorted alphabetically), the encyclopedia contains recent related news, a history, information on the (UK) law, and a review of the drug's effects and risks. While never downplaying the dangers of various drugs, the site does skewer some long-held myths that have surrounded them. The main Drugscope site offers several reports on UK drug use, recent news items, related links, and a keyword-searchable information database that indexes documents held by Drugscope, though the full text is not available online. [MD]
Drugsearch
http://www.drugscope.org.uk/drugsearch/
- Drugscope
http://www.drugscope.org.uk/
[pour enseignants. Un site britannique sur les drogues. J'y ai cherché l'article sur 'Ritaline' ils disent que son utilisation au UK est en constante augmentation, et que le phénomène est proche de celui des amphétamines des années 50/60. à part qu'il touche des enfants dès l'âge de 3 ans!... dans ce cadre, voyez dans la fiche d'inscription pour une visite au Science museum http://www.nmsi.ac.uk/education/scedbook.html sous la rubrique 'your group', cliquez sur 'organisation type' et voyez le nombre de catégories de 'learning disabilities' officiellement reconnues.]
Epinet n° 28 du 1er avril 2000
ANGLAIS
- April Fools Day
The first of April, some do say
Is set apart for All Fools' Day
But why the people call it so
Nor I nor they themselves do know
-- Poor Robin's Almanack, 1760 April fool's history
--> http://www.usis.usemb.se/Holidays/celebrate/april.html
[un texte clair et court. Notez l'utilisation de 'whatever' et la notion de 'practical joke']
--> http://www.2meta.com/april-fools/history/
[diverses versions de la même histoire]
An April Fool hoax for those who love cars
http://www.2meta.com/april-fools/1989/BMW-Road-Warmers.html
A Calvin and Hobbes comic
http://www.uexpress.com/ups/comics/ch/strips/87/04/ch870401.html
- Etiquette
(How Stuff Works, march 26th)
- How a State Dinner Works
http://www.howstuffworks.com/state-dinner.htm
Come with us and tour the Executive Mansion of the Governor of North Carolina. We will explore the behind-the-scenes preparations for an executive state dinner.
[un peu long, mais de jolie photos]
- how to set a table
http://www.winndixie.com/entertain/tips/setting.htm
[pour les sections hôtellerie...et les curieux]
- how to fold napkins
http://www.ywh.com/Tips/Napkin/46/t46.html
[idéal pour le collège]
- New York Times Online
(STUFF> TeacherStuff - March 23)
--> http://www.nytimes.com/
[le journal en ligne. les archives du journal sont payantes, mais l'accès au 'Learning Network' est gratuit. De plus, vous pouvez vous abonner pour recevoir les leçons par mail, chaque jour de la semaine est dédié à une matière différente. Je m'y suis abonnée pour vous et vous tiendrai au courant, mais cela me semble une bonne alternative aux leçons de 'english-to-go' que nous apprécions beaucoup mais dont les archives sont désormais payantes :
--> http://www.nytimes.com/learning/
Ce site propose des leçons très complètes, basées sur des articles (qui sont alors accessibles gratuitement) et suivies de liens vers d'autres sites sur le sujet. J'ai apprécié cette leçon sur 'violence in schools' :
--> http://www.nytimes.com/learning/teachers/lessons/990521friday.html]
- Field-Tested Learning Assessment Guide (FLAG)
(The Scout Report for Science & Engineering March 15, 2000)
In today's educational system, most science and engineering graduate students enter teaching careers with little or no teaching experience, and then are buried with so many competing responsibilities that their teaching skills take many years to improve. At the same time, incoming college students bring years of accumulated learning experiences (and attitudes) to their learning expectations. This Website offers classroom-tested methods for assessing the learning environment in college classrooms -- the first step to better teaching AND learning. Provided by the National Institute for Science Education at the University of Wisconsin - Madison, the FLAG Website is intended for college and university instructors in the sciences, mathematics, engineering, and technology (SMET) disciplines. The Guide offers up-to-date assessment tools "for instructors who have an interest in sharing and implementing new approaches to evaluating student learning, attitudes and performance."Four main sections encompass the site's main objectives and resources. For an explanation of why assessment is useful and necessary, see Getting Started. Setting course goals and matching those goals with Classroom Assessment Techniques (CAT)s are described in the subsequent sections ; discipline-specific assessment techniques are contained in Searchable Tools ; and the Resources section provides additional materials on assessment. This Website offers excellent and much-needed material, and will be useful to any educators (new or seasoned) who wish to improve their class learning levels. [LXP]
--> http://www.wcer.wisc.edu/nise/cl1/flag/
[pour enseignants et étudiants en didactique : une réflexion passionnante sur l'évaluation. Découvrez le CAT (Classroom Accessment techniques) :
--> http://www.wcer.wisc.edu/nise/cl1/flag/cat/catframe.asp]
- Consumer Education for Teens
(STUFF> TeacherStuff - March 23)
--> http://www.wa.gov/ago/youth/
[pour lycée, un site de conseils pour apprendre aux jeunes à gérer leur argent de poche et réfléchir à ce qu'ils achètent]
|